Energiecontract op verkeerd adres

Een klant schrijft zich in op een groepsaankoop en tekent in op het voorstel van de winnende leverancier. De klant blijft echter facturen krijgen van zijn oude leverancier en ontvangt intussen ook facturen van de nieuwe leverancier.

Hij gaat hier niet mee akkoord en dient een klacht in bij de Ombudsdienst.

Interventie van de ombudsman: 

Na verder onderzoek heeft de Ombudsdienst kunnen vaststellen dat de klant zich bij zijn inschrijving vergist heeft door een foutief huisnummer in te vullen. De nieuwe leverancier heeft de levering opgestart voor een woning die niet tot de klant toebehoort.

De Ombudsdienst heeft aan de leverancier de opmerking overgemaakt dat de klant bij zijn inschrijving wel de juiste EAN-code, het unieke aansluitingspunt dat aan zijn adres is gelinkt, heeft meegegeven. De leverancier had dus moeten opmerken dat de EAN-code niet overeenkwam met het huisnummer dat de klant opgaf en had dit verder moeten nakijken.

Naar aanleiding hiervan heeft de leverancier de facturatie geannuleerd en de reeds betaalde bedragen voor een totaal van 203,04 euro teruggestort.