Naleving herroepingsrecht

Op 3 december 2018 werd mevrouw B. opgebeld om een contract bij een energieleverancier af te sluiten. Aan het einde van het telefoongesprek accepteerde ze het contract, wetende dat ze dit binnen een termijn van veertien dagen zou kunnen annuleren. Dat deed ze door op 12 december 2018 een annulatie-e-mail te verzenden (waarvoor ze een ontvangstbevestiging heeft ontvangen op 13/12/2018). Helaas werd de annulering niet uitgevoerd.

Eingreifen des ombudsmann: 

De energieleverancier bevestigt dat mevrouw V. op 12 december 2018 had gevraagd haar contract te annuleren. Dit viel dus binnen de termijn van veertien dagen.

Het energiebedrijf geeft toe een fout te hebben gemaakt bij de verwerking van de contractannulering. In plaats van haar contract te annuleren, had het bedrijf de klant gevraagd om een contract bij een andere leverancier te ondertekenen.

Als gevolg hiervan bleef deze leverancier de levering bij mevrouw V. verzorgen en bleef zij facturen ontvangen. Intussen is mevrouw V. van leverancier veranderd.

Omdat dit een fout van het bedrijf zelf betreft, heeft het energiebedrijf alle opgestelde facturen geannuleerd. Mevrouw V. moet niets betalen. Het energiebedrijf heeft ook zijn excuses aangeboden voor dit ongemak.